Elektryka

Moderatorzy: t90, dreg35, magnum

Awatar użytkownika
stefan
Starszy Kapral
Starszy Kapral
Posty: 8
Rejestracja: 22 lip 2015, 8:47
Gender: None specified - None specified
Zodiac: Aries

Elektryka

Postautor: stefan » 02 paź 2015, 17:00

zacząłem wgłębiać się w swojego busa T3, 1,6 diesel multivan

pytania dotyczace elektryki:

1. czy pod siedzeniem kierowcy macie miejsce na dodatkowy akumulator (lub moze macie taki akumulator)? u mnie ze spodu przychodzil kabel plusowy, szedl przez dodatkowy przekaznik domontowany do blachy, z tego przekaznika szedl na zapalniczke pod siedzeniem pasazera oraz z tego przekaznika byl polaczony przez nieuzywana kleme plusowa z dodatkowym kablem ktory znow gdzies wpada pod podloge. poniewaz mialem jakies problemy z elektryka rozmontowalem to. chcialbym zapytac czy to jest fabryczne i co to za ten powrotny kabel. napiecie na tym kablu ktory przychodzi jest dopiero po wlaczeniu silnika, na poczatku ma 12V, po kilku-kilkunastu sekundach tyle co na alternatorze. klema minusowa, nieuzywana jest po prostu przykrecona do karoserii pod siedzeniem.

2. teraz jak odmontowalem te kable lampka ladowania akumulatora gasnie po wlaczeniu silnika dopiero po kilku-kilkunastu sekundach. czy to jest ok?

3. jakie macie mniej wiecej napiecie na alternatorze na wolnych obrotach bez zadnego obciazenia. czy wzrasta po dodaniu gazu (na wyzszych obrotach). a jakie macie napiecie po wlaczeniu swiatel, jakie po dmuchawie przedniej, jakie po nagrzewnicy z tylu?

pytam bo chyba u mnie nie jest zbyt dobre, zdarzylo sie nawet tak ze po przejechaniu 150km i zgaszeniu silnika na jakies 3 minuty potem nie zapalil. ciezko dojsc przyczyny, bo akumulator byl ok, lampka nie sygnalizowala braku ladowania, alternator ok, regulator tez, byc moze byly jakies zwarcia, dlatego rozmontowalem te elektryke pod siedzeniem kierowcy. ale teraz mam rozlaczony ten kabel powrotny, wiec nie mam na nim napiecia i nie wiem czy to jest dobrze

bylbym wdzieczny za jakies informacje jak to powinno byc oryginalnie



Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Awatar użytkownika
wezuwiusz3
Generał
Generał
Posty: 1754
Rejestracja: 28 wrz 2010, 17:08
Gender: None specified - None specified
Zodiac: Gemini

Re: Elektryka

Postautor: wezuwiusz3 » 02 paź 2015, 19:06

Jak wszystko po włączasz,to nie powinno spaść poniżej 12.90.To jest dolna i ostateczna bariera .Mam kabel minusowy puszczony od alternatora pod siedzenie kierowcy(wcześniej był pod siedzeniem pasażera) i z tamtąd szedł do przodu pod deskę.Zapalniczka jest na desce,nie mam pod siedzeniami.Masz jakąś wydumkę.Normalnie alternator powinien zgasnąć przy obracaniu już rozrusznikiem.Przynajmniej u mnie tak było ,zanim nie sfurała się dioda wzbudna.Alternator ma ładować 14,5V przy obrotach około 2000.Poniżej wartość ładowania może spaść,w zależności co powłączasz,jednak nie poniżej jak wcześniej podałem 12.9.
Stan naładowania akumulatora ma decydujący wpływ na wynik pokazany na mierniku akumulatora.Jak będzie nie doładowany,będziesz miał błędny wynik.Akumulator po naładowaniu musi mieć co najmniej 14,5 V .Po 30 minutach nie może spaść poniżej 13,30.Jeżeli spada to oznacza to że akumulator zaczyna miec dość i zacznij sie oglądać powoli za nowym.
Też wałkowałem ten temat aż się stałem expertem. :grin:

Co się tyczy tego że po przejechaniu 150 km nie odpalił,to sprawdż,czy czasami cewka od elektromagnesu na rozruszniku nie brzęczy i sie nie grzeje .Morze być to spowodowane że masz jakieś zwarcie w alternatorze. Spróbuj na poczatek odpiąć kabel wzbudny od alternatora .Altka wzbudzasz wysokimi obrotami.Jak mu przygarujesz porządnie to kontrolka od ładowania zgaśnie i altek będzie ładował.



Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Awatar użytkownika
dreg35
Administrator
Administrator
Posty: 2301
Rejestracja: 26 mar 2010, 19:34
Gender: None specified - None specified
Zodiac: Aquarius

Re: Elektryka

Postautor: dreg35 » 03 paź 2015, 12:00

stefan pisze:zacząłem wgłębiać się w swojego busa T3, 1,6 diesel multivan

pytania dotyczace elektryki:

1. czy pod siedzeniem kierowcy macie miejsce na dodatkowy akumulator (lub moze macie taki akumulator)? u mnie ze spodu przychodzil kabel plusowy, szedl przez dodatkowy przekaznik domontowany do blachy, z tego przekaznika szedl na zapalniczke pod siedzeniem pasazera oraz z tego przekaznika byl polaczony przez nieuzywana kleme plusowa z dodatkowym kablem ktory znow gdzies wpada pod podloge. poniewaz mialem jakies problemy z elektryka rozmontowalem to. chcialbym zapytac czy to jest fabryczne i co to za ten powrotny kabel. napiecie na tym kablu ktory przychodzi jest dopiero po wlaczeniu silnika, na poczatku ma 12V, po kilku-kilkunastu sekundach tyle co na alternatorze. klema minusowa, nieuzywana jest po prostu przykrecona do karoserii pod siedzeniem.

2. teraz jak odmontowalem te kable lampka ladowania akumulatora gasnie po wlaczeniu silnika dopiero po kilku-kilkunastu sekundach. czy to jest ok?

3. jakie macie mniej wiecej napiecie na alternatorze na wolnych obrotach bez zadnego obciazenia. czy wzrasta po dodaniu gazu (na wyzszych obrotach). a jakie macie napiecie po wlaczeniu swiatel, jakie po dmuchawie przedniej, jakie po nagrzewnicy z tylu?

pytam bo chyba u mnie nie jest zbyt dobre, zdarzylo sie nawet tak ze po przejechaniu 150km i zgaszeniu silnika na jakies 3 minuty potem nie zapalil. ciezko dojsc przyczyny, bo akumulator byl ok, lampka nie sygnalizowala braku ladowania, alternator ok, regulator tez, byc moze byly jakies zwarcia, dlatego rozmontowalem te elektryke pod siedzeniem kierowcy. ale teraz mam rozlaczony ten kabel powrotny, wiec nie mam na nim napiecia i nie wiem czy to jest dobrze

bylbym wdzieczny za jakies informacje jak to powinno byc oryginalnie


1.Aku dodatkowy był albo pod siedzeniem kierowcy albo pasażera albo z tyłu w szafkach i był tylko doładowywany dlatego napięcie po odpaleniu silnika po przekaźniku ... tak ma by...
2.lampka od ładowania może gasnąć nawet dopiero po delikatnym dodaniu gazu... jest ok...
3.bez obciążenia powinno być min. 13,5 a dobrze by było 13,9 ... po włączeniu odbiorników nie powinno spadać poniżej 13 a na wyższych obrotach 13,5...
do przekaźnika pod fotelem musi dochodzić 4 kable... 1.prąd z aku rozruchowego czyli z alternatora... 2. masa...
3. sygnał z alternatora na kontrolkę ładowania ... 4.odbiór przez dodatkowe aku... i tak ma być...


dreg35@forum.busomania.pl ale lepiej pisać na dreg35@wp.pl częściej zaglądam... lub dar.dreg35@gmail.com

Obrazek

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Awatar użytkownika
wezuwiusz3
Generał
Generał
Posty: 1754
Rejestracja: 28 wrz 2010, 17:08
Gender: None specified - None specified
Zodiac: Gemini

Re: Elektryka

Postautor: wezuwiusz3 » 03 paź 2015, 21:29

Darku nie pomyliłeś czegoś??,bez żadnych złośliwości stwierdzam,ponieważ nawet na regulatorze piszę 14V,a na niektórych 14,5 V .
Ładowanie 13,5 to już jest za niskie.Minimalna wartość 13.9 przy włączonych odbiornikach na wolnych obrotach .
Ja widzę ,że też się walnąłem w poście ,zamiast 13,9,napisałem 12,9.



Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Awatar użytkownika
stefan
Starszy Kapral
Starszy Kapral
Posty: 8
Rejestracja: 22 lip 2015, 8:47
Gender: None specified - None specified
Zodiac: Aries

Re: Elektryka

Postautor: stefan » 04 paź 2015, 13:56

dzieki za odpowiedzi

rozlaczylem calkowicie te kable pod siedzeniem kierowcy, zdjalem przekaznik, odlaczylem dodatkowa zapalniczke, zaizolowalem. mam nadzieje, ze pomoze.

pod siedzeniem kierowcy plusowy od alternatora (na nim napiecie jest dopiero po wlaczeniu silnika) zaizolowalem, podobnie ten powrotny (na nim nie ma napiecie, no a wczesniej bylo, bo byl polaczony z tym plusowym po przekazniku). masa jest jako krotki kabelek do karoserii. wiecej kabli nie mam.

wezuwiusz3 - rozumiem ze tam byla pomylka i pod siedzenie masz kabel plusowy nie minusowy? a powrot idzie zapewne pod deske, a mozesz napisac do czego idzie? bo ja w tej chwili mam to rozlaczone, a chyba wszystko dalej dziala

chodzi o to ze nie mam jakis objawow zewnetrznych, lampka gasnie, akumulator nowy, na alternatorze napiecie jest ok. zdaje sie ze zostaja mi tylko stare kable, wieksza opornosc lub jakies minimalne zwarcia i to np takie ktore ujawniaja sie czasem (czyli np jak fura skoczy i jakis kabelek delikatnie sie przemiesci)

ja rozumiem ten dodatkowy akumulator tak, ze on jest na jakies dodatkowe urzadzenia np w czasie postoju. odseparowanie go od glownego akumulatora oznacza, ze podlaczajac np czajnik czy lodowke, czy lampke, nie rozladowujemy wogole akumulatora glownego. ten drugi akumulator nie uczestniczy tez w rozruchu, jest tylko doladowywany w momencie kiedy jest wysokie napiecie na alternatorze (czyli podczas jazdy). idac wlasnie tym tokiem rozumowania odlaczylem kabel powrotny, gdyz wg mnie nie moze on zasilac niczego waznego, skoro napiecie jest dopiero na wlaczonym silniku i podczas ladowania akumulatora. na pewno nie jest on od lampki ladowania, bo teraz po odlaczeniu dalej mi gasnie lampka ladowania - czyli prawidlowo. dzialaja mi wszystkie swiatla, radyjko itp, wiec kompletnie nie wiem od czego on jest???



Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Awatar użytkownika
wezuwiusz3
Generał
Generał
Posty: 1754
Rejestracja: 28 wrz 2010, 17:08
Gender: None specified - None specified
Zodiac: Gemini

Re: Elektryka

Postautor: wezuwiusz3 » 04 paź 2015, 15:56

Stefan,dokładnie jest tak jak piszesz.Gruby kabel pod siedzeniem to plusowy który idzie od elektromagnesu rozrusznika.Prawdopodobnie idzie pod kostke z bezpiecznikami .Prawdopodobnie,bo nie mogę go zlokalizować na 100%,ponieważ idzie w wiązkę ,a z wiązki wychodzą mi chyba 3 takiej samej grubości i koloru.Na pewno musi iść pod przekażnik od stacyjki - drugi od lewej.
Analizując Twój problem ,ten kabel który masz pod siedzeniem podpięty jest pod alternator,żeby ładował 2 akumulator.
U mnie jest pod tym słupkiem od elektromagnesu rozrusznika pod który podpięty jest + z akumulatora,a od klemy + akumulatora dopiero idzie kabel na alternator.U Ciebie jest bezpośrednio z alternatora na dodatkowy akumulator.Ja myślę że jest to przez kogoś dołożone.Załóż 2 aku na próbę i sprawdż co się będzie z nim działo.



Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Awatar użytkownika
Grzegor
Pułkownik
Pułkownik
Posty: 584
Rejestracja: 27 mar 2010, 20:50
Gender: Male - Male
Zodiac: Capricorn

Re: Elektryka

Postautor: Grzegor » 05 paź 2015, 2:16

Witam
Stefan możesz miec zgrzany rozrusznik - taki objaw - brak krecenia na gorącym silniku jest typowym symptomem problemu .
pzdr


Grzegor---Vanagon/Eastfalia Syncro '90 Powered by subaru RS MY 06/11 2,5 NA ---- GG:10684896 Obrazek

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Awatar użytkownika
magnum
Generał
Generał
Posty: 1067
Rejestracja: 29 mar 2010, 6:38
Gender: Male - Male
Zodiac: Taurus

Re: Elektryka

Postautor: magnum » 05 paź 2015, 20:58

Witaj piszesz że ładowanie "OK" tzn. jakie?ile volt
wzorcowe napiecie przy włączonych światłach to 14,2 -14,5
gruby czerwony ,pod siedzeniem jest do ładowania dodatkowego aku (a nie rozrusznika)
w instalacji na 2 aku powinna byc przepinka za bezpiecznikami na urządzenia dodatkowe (radio,ośw.dodatkowe,i klakson)
U Dominika jak się "zgrzał" rozrusznik to płomienie było widać :shock:


ZNOWU DZIAŁA !!! :) http://www.vwbusptm.com.pl/index.html 501 dziewięćset pięćdziesiąt pięć czterysta dwa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Awatar użytkownika
Grzegor
Pułkownik
Pułkownik
Posty: 584
Rejestracja: 27 mar 2010, 20:50
Gender: Male - Male
Zodiac: Capricorn

Re: Elektryka

Postautor: Grzegor » 05 paź 2015, 23:03

Gerard- rozwiń myśl tej "przepinki za bezpiecznikami "


Grzegor---Vanagon/Eastfalia Syncro '90 Powered by subaru RS MY 06/11 2,5 NA ---- GG:10684896 Obrazek

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Awatar użytkownika
wezuwiusz3
Generał
Generał
Posty: 1754
Rejestracja: 28 wrz 2010, 17:08
Gender: None specified - None specified
Zodiac: Gemini

Re: Elektryka

Postautor: wezuwiusz3 » 06 paź 2015, 14:41

magnum pisze:Witaj piszesz że ładowanie "OK" tzn. jakie?ile volt
wzorcowe napiecie przy włączonych światłach to 14,2 -14,5
gruby czerwony ,pod siedzeniem jest do ładowania dodatkowego aku (a nie rozrusznika)
w instalacji na 2 aku powinna byc przepinka za bezpiecznikami na urządzenia dodatkowe (radio,ośw.dodatkowe,i klakson)
U Dominika jak się "zgrzał" rozrusznik to płomienie było widać :shock:


Gerard ,ja nie mam podłączonego pod drugi akumulator bo go nie mam .Gruby kabel biegnie sobie do przodu przez całą długość samochodu.Oprócz tego idzie normalna wiązka z kablami.Ten gruby kabel wychodzi od słupka elektromagnesu,do którego przykręcony jest kabel plusowy z akumulatora.



Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Awatar użytkownika
wezuwiusz3
Generał
Generał
Posty: 1754
Rejestracja: 28 wrz 2010, 17:08
Gender: None specified - None specified
Zodiac: Gemini

Re: Elektryka

Postautor: wezuwiusz3 » 06 paź 2015, 14:45

wezuwiusz3 pisze:
magnum pisze:Witaj piszesz że ładowanie "OK" tzn. jakie?ile volt
wzorcowe napiecie przy włączonych światłach to 14,2 -14,5
gruby czerwony ,pod siedzeniem jest do ładowania dodatkowego aku (a nie rozrusznika)
w instalacji na 2 aku powinna byc przepinka za bezpiecznikami na urządzenia dodatkowe (radio,ośw.dodatkowe,i klakson)
U Dominika jak się "zgrzał" rozrusznik to płomienie było widać :shock:


Gerard ,ja nie mam podłączonego pod drugi akumulator bo go nie mam .Gruby kabel biegnie sobie do przodu przez całą długość samochodu.Oprócz tego idzie normalna wiązka z kablami.Ten gruby kabel wychodzi od słupka elektromagnesu,do którego przykręcony jest kabel plusowy z akumulatora.


A i jeszcze jedno .Ładowanie alternatora będzie zależało jaki ma założony regulator napięcia.Jeśli ma 14.5 ,to wartości będą takie jak Gerard podał,jako wzorcowe dla nowego alternatora i nowych kabli bez strat.



Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Awatar użytkownika
stefan
Starszy Kapral
Starszy Kapral
Posty: 8
Rejestracja: 22 lip 2015, 8:47
Gender: None specified - None specified
Zodiac: Aries

Re: Elektryka

Postautor: stefan » 10 paź 2015, 12:23

dzieki za odpowiedzi, musze przeanalizowac, zejsc pomierzyc napiecia w roznych miejscach.

mnie najbardziej nurtuje kabel nie "wejsciowy" pod siedzenie kierowcy do dodatkowego akumulatora (bo wiadomo ze idzie on z alternatora przez jakis przekaznik), ale kabel "wyjsciowy" - dokad on idzie. interesuje mnie dlatego, ze go odlaczylem, a np. klakson i reszta mi dziala. czy myslicie ze moze tak zostac czy spiac go z tym plusem wejsciowym. jesli tak to bezposrednio czy przez jakis przekaznik?

na pewno na napiecie ma wplyw regulator. rozrusznik, akumulator wszystko jest ok, bo nawet nowe. na 99% to wina kabli. jak mierze np napiecie po wlaczeniu silnika na akumulatorze na klemach to mam 13,6V, a jak zlapie plus z alternatora to mam 14,1 wiec widac jaki spadek na kablach/polaczeniach. po wlaczeniu swiatel wyraznie spada, ale kiedys czytalem tutaj na forum ze niektorzy wlasnie zmieniaja instalacje, bo standardowo pobiera duzo pradu. wydaje mi sie ze te 14,2-14,5 przy wlaczonych swiatlach to na jakims super zadbanym busie, z nowymi kablami itp. - ja posiadam wersje light :D



Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Awatar użytkownika
wezuwiusz3
Generał
Generał
Posty: 1754
Rejestracja: 28 wrz 2010, 17:08
Gender: None specified - None specified
Zodiac: Gemini

Re: Elektryka

Postautor: wezuwiusz3 » 10 paź 2015, 19:55

stefan,to że masz 13,6 na akumulatorze ,a jak złapiesz za plus to wyższe,oznacza że masz nie doładowany akumulator.Musisz go ładować ,aż osiągnie wartość nim 15,4. Nie pomyliłem 15,4.minimum.Pużniej ta wartość powoli będzie spadać.Często jest tak że niektórzy jak słyszą syk w akumulatorze to wyłączają aku z ładowania,a alternator na krótkich odcinkach nie poradzi sobie z doładowaniem.
Jak nie naładujesz akumulatora na ful,to zawsze będziesz miał błędne wartości .
Z tym grubym kablem Ci nie pomogę,bo ja nie mam 2 akumulatora ,a gruby kabel + idzie mi z cewki rozrusznika pod bezpiecznik a z niego na przekażnik .2 z lewej strony.w instalacji starego typu.Z przekażnika jeden kabel idzie na stacyjkę.



Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Wróć do „Wyposażenie elektryczne”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość